Blog

ScooterXpress19 januari 2021, 10:41Peugeot

Peugeot Django: degelijk en solide!

Tekst: Leonard Scheerhoorn • Foto's: Raymon de Kruijff • Rij-indruk: Peugeot Django

Degelijk en solide!

De Peugeot Django loopt inmiddels alweer een aantal jaren mee. Ook wij reden de Django al meermaals, in zowel snor-,brom- als motorscooter! Voor modeljaar 2020 zat er een kleine facelift in de pijplijn en dat was een goede reden om de scooter weer richting de redactie te sturen. Ook laten we er een nieuw 'licht' over schijnen, want voor onze testredacteur Leonard was het een eerste kennismaking…

Bekende verschijning

De Peugeot Django is een bekende verschijning op de weg en heeft door de jaren heen al in meerdere gedaantes ons magazine gevuld. In de eerste jaren gaf Peugeot de scooter meerdere uitrusting-niveaus mee, vandaag de dag is het aanbod een stuk overzichtelijker geworden. Zo is er een 'normale' Django in meerdere kleurstellingen en een Premium-uitvoering, waarbij de Django is voorzien van een origineel hoog windscherm , beugelset voor en achter, maar ook een klapdrager. De uitstraling van de scooter is sterk afhankelijk van de kleurkeuze, want zoals wij hem reden in het mat grijs heeft hij een 'racy retro' uitstraling. Het grote nieuws zit hem in de opgefriste neus met de chroomkleurige grill. Hierdoor is de boogvormige led-dagrijverlichting veranderd in twee staande led-balkjes.

Geschiedenis

Maar eerst nog even terug naar mijn eigen geschiedenis met het merk Peugeot. Het was namelijk mijn eerste brommertje waar ik 41 jaar geleden kennis mee maakte. Mijn vader had een Peugeot 103 'damesbrommertje' in de kelder staan (soort Puch Maxi en mijn vriend had een soortgelijke Mobylette). Het waren simpele brommertjes met primair een snaar en secundair een ketting. Snaar verwisselen was  een eitje; je trapte met je voet het motorblokje tegen de veerdruk naar beneden en er kon een nieuwe V-snaar omheen. Aan de onderkant van de motor zat een uitlaat die nog het meeste weg had van een bierblikje. Het belangrijkste gereedschap was een bougiesleutel want de benzine was nog loodhoudend, dus een 'loodbruggetje'  tussen de elektrodes van de bougie kwam nog wel eens voor... De tijden waren natuurlijk anders, er was geen rijbewijs nodig voor een brommer, de enige voorwaarden waren dat je minimaal 16 jaar moest zijn en minimaal WA verzekerd was. Met een bibliotheekkaart (meteen iets aangepaste geboortedatum…) reed ik bijna alle dagen op mijn vaders brommertje en ging ik de wereld verkennen. Peugeot is dus geen onbekende bouwer van tweewielers, want of het nu gaat om brommers, fietsen of scooters, de Fransozen hebben een goede reputatie opgebouwd in tweewielerland.

Injectie

De vernieuwde Django  ziet er degelijk en solide uit. Iets wat al begint bij het aanreiken van de sleutel. Dit lijkt wel een autosleutel, zo fors… De scooter is voorzien van een modern injectieblok en die slaat geruisloos aan. Ik hoor een nette brom uit de uitlaat komen die doet vermoeden dat het blokje veel in zijn mars heeft! Op het werkelijk schitterende dashboard dat in 'lagen' lijkt te zijn opgebouwd, tikt de scooter in no-time al de 53km/u op de teller aan, waarop de Django in zijn (wettelijke) begrenzing schiet en op snelheid wordt gehouden.

Actieradius

Op lange rechte stukken kan de gashendel half dicht om met gelijke snelheid heerlijk te toeren. De verleiding om vol gas te rijden is groot, maar nergens voor nodig. Zie het als rijden in een auto, daar rij je ook niet constant met het gaspedaal ingedrukt. Het lijkt mij zelfs een aanslag op de techniek en het brandstofverbruik lag nu netjes op 1 liter per 40 kilometer (2,5L/100km). In de beenkap boven de voeten zitten twee klepjes weggewerkt. Hier tussenin zit het slot, waarmee je met een draai naar links het klepje links opent en met een draai naar rechts logischerwijs het rechterklepje. Rechts zien we een kleine opbergruimte met een vakje waarin je een smartphone kwijt zou kunnen. Die kan je vervolgens ook onderweg opladen, want in hetzelfde vakje komen we een 12V-aansluiting tegen. In het linker vakje vinden we de vulopening van de brandstoftank met een tankinhoud van 8,5 liter, en met het eerdergenoemde verbruik heb je daarmee een actieradius van 340 kilometer!

Een genot

De zit op de scooter is ruim en erg comfortabel. Lange stukken rijden is dan ook een genot, iets wat extra kracht wordt bijgezet door de fijne vering en de 12" wielen. De Peugeot is een scooter die lijkt te kloppen. De styling, de rijeigenschappen, het motorblok, maar ook de remmen. Voor zien we een fijn werkende schijfrem, aan de achterzijde wordt hij geholpen door een trommelrem die een keurige voldoende scoort. Dat de Peugeot niet als een logische pakezel gezien mag worden lijkt mij logisch, maar het verbaast me toch als blijkt dat we een forse jethelm onder het zadel kwijt kunnen. Maar niet alleen spullen kunnen mee, ook een passagier zit riant achterop. Het losse zadelgedeelte is breed en ruim, de erg mooi gestileerde uitklapbare duostepjes zitten precies op de juiste plek.

Conclusie

Over het design en het rijwielgedeelte van de Peugeot Django hoeven we het niet meer te hebben, want die hebben ook mij weten te overtuigen.

Technische gegevens Peugeot Django

Motor Vermogen    

49cc, 4-takt, injectie

Remmen voor

schijf 200mm

Remmen achter

trommel 110mm

Banden voor

120/70-12

Banden achter

120/70-12

Afmetingen

1.925 x 710 x 1.190 mm

Zadelhoogte

770mm

Tankinhoud

8,5L

Testverbruik

1 op 40 (2,5L/100km)

Leeggewicht

116kg