Blog

ScooterXpress17 mei 2022, 14:53SYM

SYM Maxsym 400. Knaller in de middenklasse

Fotografie: Raymon de Kruijff
Tekst: Arno Jaspers, MaxxMoto

SYM Maxsym 400. Knaller in de middenklasse


Kijk eens naar het mooie silhouet van de nieuwe Maxsym 400. In de donkergrijze kleurstelling past hij perfect in het rijtje naast zijn Japanse concurrenten… al blijft het nog een vraagteken of deze Taiwanees zich nu eindelijk kan meten met de scoo-ters uit het land van de rijzende zon.

SYM staat al sinds jaar en dag bekend als een kwalitatief budget-alternatief voor de Japanse maxiscooters en een rondje testrijden voelde vaak aan als een zoektocht naar de compro-missen in de uitrusting. Daar wil het merk voor 2021 verandering in brengen, en we moeten toegeven dat het verschil tussen SYM en de concurrenten de laatste jaren erg miniem was. Maar hoe zit het nu voor de Maxsym 400? Het strakke kuipwerk met full led-verlichting speelt alvast mee in de hoogste klasse en ook de elektronische uitrusting mag er wezen. Met een tractiecontrole, ABS, Keyless systeem en USB-aansluiting voor GPS of smartphone in het handschoenenvakje heeft deze 400 alles wat je van een midsize motorscooter kan verwachten.

Moderne cockpit

Het is pas wanneer we de motor van dichtbij inspecteren dat de detailafwerking van de hen-dels en knoppenwinkel nog een beetje te wensen overlaat. Ja, het zijn kleinigheidjes, al mo-gen we ze dit keer niet langer door de vingers zien. De prijs van de Maxsym 400 is immers voor het eerst ook op Japans niveau. Ook de plastic kap boven de cockpit en het kapje van de benzinedop doen relatief goedkoop aan, al wordt dat goedgemaakt door de mooie dash-board lay-out eronder. Twee grote overzichtelijke klokken geven het toerental en de snel-heid aan, met centraal daarbij nog een mooi LCD-schermpje waarop we alle gebruikelijke info terugzien. Pal bovenop het stuur zien we nog een perfect afgewerkt Maxsym logo, een klein, maar veelzeggend detail. Tot voor een paar jaar geleden slaagden de Taiwanezen er nooit in om dit soort kleinigheden kwalitatief te laten overkomen. Anno 2021 is het simpel-weg on par met de Japanners.
Wanneer we de startknop omdraaien, lichten de verklikkerlichtjes aan de buitenranden van het dashboard mooi op, net zoals de rest van de knoppenwinkel. Lekker praktisch bij nachte-lijke ritjes, net zoals het kofferlichtje onder het zadel. Hoewel de koffer erg ruim is, valt het zadel nipt niet vanzelf terug in het slot als we er twee helmen maatje L in opbergen. Spijtig, want het brede zadel en de stevige handgrepen zijn erg uitnodigend voor passagiers.

Vertrouwen

Wanneer we over de (redelijk hoge) middenconsole stappen, is er aan comfort geen gebrek. Het stuur valt lekker in de hand, het zadel is goed gepolsterd en ook de beenruimte is royaal. Met een druk op de knop begint de motor mooi diep te ronken en vanaf dan verstoppen we ons achter het windscherm voor de aprilse grillen. De tweetraps - met de hand - verstelbare ruit is in de laagste stand ideaal om mijn 1m75 te beschermen tegen de elementen, al werken we de foto’s dit keer toch liever af op een overdekte locatie. Krappe achtjes, manoeuvres en parkeren vormen geen uitdaging voor de Maxsym 400. We noteren wel nog een stevig rij-klaar gewicht van 230 kilo. Daarbij komt een zithoogte van 750mm en een redelijk hoog zwaartepunt, waardoor deze scooter toch enige handigheid van de bestuurder vraagt. SYM pronkt ermee dat het chassis een stuk compacter werd dan hun vorige generatie Maxsym 400, al blijft het dus wel een scooter van formaat. Gelukkig is er aan vertrouwen geen ge-brek, want het 15” voorwiel biedt heel veel duidelijke feedback en stabiliteit.

Comfort

Dat merken we ook wanneer het iets harder gaat met de 399cc monocilinder die vlot aan het gas hangt. Met 34pk heb je power op overschot om het autoverkeer te snel af te zijn, maar het is vooral de trillingsarme motorloop die de show steelt. Dat sluit mooi aan bij de erg comfortabele vering die zonder problemen putten en hobbels in het wegdek verwerkt. Enkel bij de hardste impacts merken we dat de dubbele schokdempers achteraan het moeilijk krij-gen. Al bij al houdt de nieuwste Maxsym een heel mooi midden tussen dempingscomfort en vinnige stuurkarakteristieken. Voor dagelijks gebruik in druk stadsverkeer hoef je dus zeker niet te twijfelen: deze 400cc middenklasser overstijgt veruit de dikke 600cc+ maxiscooters. De Maxsym houdt feilloos vast aan zijn rijlijn en wanneer je toch eens een foutje maakt, dan is er nog steeds de tractiecontrole die kan ingrijpen.

Elektronica

In gladde omstandigheden is die TC trouwens een mooie meerwaarde om de veiligheid te verhogen, al voel je er tijdens het rijden weinig van. Ze grijpt slechts heel zachtjes in, enkel een knipperlichtje op het dashboard verklapt de werking. Da’s wel anders voor het ABS dat nog steeds redelijk rudimentair aanvoelt en waarbij je duidelijk het doorslaan van het wiel voelt. Niet dat je daar bij normaal gebruik veel last van zal hebben. De 275mm rem vooraan biedt veel doseerbare remkracht en met een achterrem van dezelfde grootte erbij, kom je gegarandeerd veilig tot stilstand. Uiteraard zien we hier een verstelbare hendelset - niet on-belangrijk voor rijders met kleine handen.

Conclusie

Met een verbruik van minder dan 1 op 25 en een prijskaartje vanaf 8.298 euro in Nederland en 7.299 euro in België is de Maxsym 400 helemaal op Japans niveau. Hoewel de Taiwa-nezen boven zichzelf uitstijgen met deze knaller in de middenklasse, wordt het door die prijssetting geen gemakkelijk verhaal. Ja, je krijgt veel waarde voor je geld, maar de afwer-king is omwille van enkele subtiele details nog niet op het niveau van de Japanse tegenhan-gers. Wat betreft de rijkwaliteiten hoeft SYM niet onder te doen voor de concurrentie, maar als je dan weet dat een X-MAX 400 momenteel voordeliger geprijsd staat… dan begint merk-imago toch ook een rol te spelen.
De nieuwe 2021 Maxsym 400 ontgroeit op alle gebied zijn reputatie als budgetscooter en haakt bijna naadloos aan bij de concurrenten. Niet alleen zijn er de leuke extra’s zoals trac-tiecontrole of een keyless systeem, ook de basiselementen zitten strak met een goede be-scherming tegen de elementen en een heel aangename, zuinige motor.


SYM Maxsym 400

Motor   

399cc, 1-cilinder, 4-takt

Motor Vermogen

34pk (25kW) bij 6.750tpm

Remmen voor

Dubbel schijf 275mm (ABS)

Remmen achter

Schijf 275mm (ABS)

Banden voor

120/70-15

Banden achter

160/60-14

Afmetingen

2.232 x 820 x 1.417 mm

Zadelhoogte

750mm

Wielbasis

1.555mm

Tankinhoud

13 L

Tankinhoud

6,2L

Testverbruik

1 op 25 (4L/100km)

Kleuren

Midnight Blue, Phantom Grey, Matt Grey