Blog

ScooterXpress17 mei 2022, 15:48Aprilia

Aprilia SXR 50

Tekst en foto’s Raymon de Kruijff

Zoete (tour)inval van Aprilia met de SXR 50


Aprilia staat bekend als de sportieve tak binnen de Piaggio Group. Toch is de nieuwe SXR 50 geen ultieme hypersportscooter zoals de SR 50 dat ooit was. Nee, de SXR 50 moet de rijeigenschappen van een lichtere motorscooter combineren met een efficiënt werkende 50cc. Oftewel, koren op de molen van de tourrijd(st)er of wie zich elke dag comfortabel van A naar B wil verplaatsen…

Jarenlang werden de tourliefhebbers in de 50cc-klasse op hun wenken bediend. Denk dan aan modellen als de Kymco Dink en Grand Dink, de Peugeot Elyseo en Elystar. Vandaag de dag is het een stuk rustiger in deze klasse en de échte grote mastodonten met ‘slechts’ 50cc zijn stilletjes aan van het toneel verdwenen. Het was tot een paar jaar geleden wachten op de eerste 4-takt voor de liefhebber. SYM kwam met de Jet14 op de proppen. Een scooter die het qua omvang misschien niet haalt bij die eerdergenoemde modellen, maar het was eindelijk weer een forse, fijn rijdende scooter die zich prima leent voor de langere afstanden. Kymco heeft natuurlijk een antwoord in de vorm van de New People S, maar bij de andere merken bleef het eigenlijk angstvallig stil.

Motorscooter-genen

Tot voor kort, want onlangs druppelden bij de dealers de allereerste Aprilia SXR 50’s binnen. Een scooter die misschien bekend op het netvlies ligt, want de échte scooterliefhebbers zullen het model wellicht herkennen. Dat kan goed kloppen want de scooter waarvan hij is afgeleid, de SXR 160, is al jarenlang de absolute benchmark in het premium scootersegment in India en werd eerder dit jaar uitgeroepen tot scooter van het jaar. Dikke kans dus dat je hem als scooterliefhebber al een keer in je ‘tijdlijn’ voorbij hebt zien komen, ondanks dat dit model in de Benelux niet wordt gevoerd. Althans, niet deze motorisering, want wij maken kennis met de SXR als 50cc. Dat klinkt best goed natuurlijk, een scooter die in de basis is berekend op een grotere cilinderinhoud, voorzien van een lichtere 50cc met een topsnelheid van 45km/u. Dat zijn op papier de juiste ingrediënten voor een degelijk aanvoelende scooter, die de tourrijders onder ons alvast moeten enthousiasmeren.

Bekend display

Het enthousiasme zal niet alleen van de technische gegevens komen, want eerlijk is eerlijk: voor een scooter in deze klasse ziet hij er hartstikke goed uit. Aprilia is het sportieve merk van de Piaggio Group en dat zien we ook bij deze SXR terug. Zo zien we sportief en scherp vormgegeven koplampunits met led-verlichting, de voor deze uitvoering kenmerkende tricolore van de Italiaanse vlag op de hoeken van de voorzijde, maar ook de rode accenten op de 12” wielen en het dashboard scoren extra punten. Het dashboard is volledig digitaal en kennen we eigenlijk al van de motorscooters van Piaggio. We zagen het eerder op de Medley en Beverly, allebei niet de eerste de beste om het dashboard van te ‘lenen’. Het display is geheel digitaal, goed af te lezen, maar vooral ook erg compleet. Van de gebruikelijke snelheid en tripmeters, lezen we ook het gemiddelde verbruik en de resterende actieradius af, maar ook een toerenteller en temperatuurmeter van het motorblok zijn aanwezig. Er zijn nog twee fysieke knoppen op het display zelf aanwezig, maar het handigste is om de verschillende informatie via de mode-knop op het stuur op te roepen. Tevens is het optioneel mogelijk om de scooter via het dashboard aan je telefoon te koppelen, waardoor je ook op deze SXR 50 beschikt over het bekende MIA-communicatiesysteem.

Modern blok

De SXR 50 is voorzien van een modern injectieblok dat voldoet aan Euro5. Het blok slaat snel aan en zit vlot aan de 30km/u, waar hij vervolgens doorklimt naar de afgeregelde topsnelheid. De Aprilia was nog maar een paar kilometer oud en het viel ons op dat naarmate het blok meer op temperatuur kwam, ook de acceleratie duidelijk vlotter en vlotter werd. Over het injectieblok met drie kleppen verder ook alleen maar lof. Aprilia belooft zelf een verbruik van 1 op 40 (2,5L/100km) en tijdens onze rit gaf de verbruiksmeter eigenlijk constant een verbruik aan van rond de 1 op 38 (2,63L/100km). Nu is het altijd afwachten hoe betrouwbaar die verbruiksmeter is, wij hebben helaas geen volledige brandstoftank leeg kunnen rijden, maar hebben vertrouwen in een verbruik dat de fabrieksopgave minimaal moet kunnen evenaren.

Sportief

Ook het rijwielgedeelte overtuigt. Zoals ik al eerder schreef, is de basis geleend van de motorscooter-uitvoering en dat voel je! Zoals het bij een sportief merk hoort, voelt het allemaal lekker stevig en quasi sportief aan. Week voelt de scooter dus allerminst, strak is het betere woord. Het stevige rijwielgedeelte kan ik persoonlijk wel waarderen. Sturen doet hij dan ook trefzeker, maar ook rechtdoor is het een fijne scooter om mee op pad te zijn. Het zadel is namelijk erg lang, de treeplank is ruim en vlak en ook het stuur zit op een hoogte waar er maar weinig druk op de polsen wordt uitgevoerd. Voor de remmen kiest Aprilia voor een 220mm schijfrem op het voorwiel, achter zien we een conventionele, maar prima doseerbare 140mm trommelrem. Onder het ruime zadel treffen we een bruikbare ruimte aan, inclusief een handig lampje. Onze Shoei J Cruise jethelm (maat large) konden we er nét niet in kwijt, maar een iets compactere jethelm zou toch wel moeten passen. Lukt dat niet, dan heb je alsnog plek voor een groot kettingslot, een set handschoenen en een volwaardig regenpak. Voor wie graag tóch zijn of haar helm kwijt wil is er in de accessoirelijst een 32L topkoffer opgenomen. Naast deze topkoffer vinden we in diezelfde lijst ook een hoger windscherm, een antislip rubbermat voor op de treeplank, beencover en de unit om gebruik te maken van het MIA-connectiviteitssysteem.

Conclusie

Een nieuwe 50cc scooter van Aprilia enthousiasmeerde ons op de redactie op voorhand al. Met warme herinneringen denken we terug aan modellen als de SR50, van welke generatie dan ook. Het merk heeft een historie op 50cc-gebied, maar een scooter als deze SXR hadden we bij de Italianen nog niet eerder gezien. Het moet een scooter zijn die ideaal is voor het woon-werkverkeer, een langere tourrit ook met twee personen niet schuwt, maar ook voor alle andere zaken prima inzetbaar moet zijn. En dat kan hij dan ook, want het is niet alleen het design dat punten scoort, de rijeigenschappen doen dat ook. Het 50cc Euro5 injectieblok is erg soepel, zuinig en met het aantal verreden kilometers voelden we de acceleratie vlotter en vlotter worden. Concurrentie moeten we zoeken in de hoek van SYM, die met de Jet14 een ijzersterke troef in handen heeft. Die SYM heeft als voordeel dat het gebruik maakt van grotere 14” wielen, maar is ook weer een fractie duurder. Zaken als led-verlichting, digitaal dashboard en de mogelijkheid om (optioneel) te koppelen aan een app ontbreken dan weer, waardoor je het ene tegen het andere zal moeten wegstrepen. Iets wat wij binnenkort ook hopen te doen, want de komst van de SXR 50 vraagt eerlijkheidshalve wél om een vergelijkingstestje

Aprilia SXR 50

Motor

50cc, SOHC 1-cilinder 4-takt

Vermogen

3,3pk (2,4kW) bij 7.000tpm

Koppel

3,3Nm bij 6.250tpm

Remmen voor

220mm schijf

Remmen achter

130mm trommel

Banden voor

120/70-12

Banden achter

120/70-12

Afmetingen

1.960 x 803 x 1.360 mm

Tankinhoud

7L

Zadelhoogte

775 mm

Verbruik

1 op 40 (2,5L/100km)

Kleuren

Essence White, Instinctive Grey, Power Red, Enigma Black