Blog

ScooterXpress17 mei 2022, 15:53Piaggio

Maakt nieuwe MP3 400 de 500 overbodig?

Tekst en foto’s Raymon de Kruijff

Maakt nieuwe 400 de 500 overbodig?


Piaggio noemt de MP3 zelf ‘het origineel’, iets wat feitelijk juist is. Ze zijn echter niet meer de enige die in het driewielige vaarwater zwemt. Na jarenlang bijna onderuitgezakt toe hebben kunnen kijken hoe de ene na de andere concurrent het moest afleggen, zijn er nu eindelijk echte kapers op de kust. Weten de Italianen de concurrentie te pareren met de komst van de nieuwe MP3 400 hpe of is het vooral een concurrent voor het eigen topmodel, de MP3 500 Sport Advanced? Wij zochten het voor je uit

Je kan het je haast niet voorstellen, maar de Piaggio MP3 kennen we al sinds 2006. Dat is precies vijftien jaar en eigenlijk is het al die jaren een groot succes geweest. Zeker na de komst van de LT-uitvoering, waardoor ook de automobilisten (onder bepaalde voorwaarden) mochten plaatsnemen op deze gemotoriseerde driewieler, was het hek van de dam. Het aantal MP3’s in ons straatbeeld schoot omhoog en ook in omringende landen is dit niet anders. Wie ooit wel eens in Parijs is geweest, weet dat er niet 1, maar meerdere MP3’s op de hoek van de straat staan geparkeerd. Het was dan ook niet vreemd dat we voor de introductie van nieuwe modellen of uitvoeringen van de MP3 steevast in Parijs werden uitgenodigd voor een eerste testrit. De laatste keer was dit voor de MP3 300 hpe, maar een jaar eerder reed ik daar met de MP3 350 hpe. Nu was die MP3 300 hpe niet anders dan een opvolger van de Yourban, de MP3 350 hpe was op het motorblok na niet anders dan de bekende MP3 500.

Verkoopcijfers

Een relatief compact motorblok voor zo’n relatief grote en zware motorscooter, maar eerlijkheidshalve zou ik toen al de 350 boven de 500 schalen. Die laatste heeft weliswaar op de snelweg iets meer over, het feit dat de 350 qua acceleratie weinig voor de 500 onderdeed en veel minder trillingen doorgaf had mij al overtuigd. Klaarblijkelijk was mijn persoonlijke mening niet overtuigend genoeg, want het bleek in de verkoopcijfers toch nog altijd de 500 hpe te zijn die het grootste gedeelte van de verkoopaantallen naar zich toe trok. Anno 2021 heeft Piaggio het modelprogramma van de MP3 weer opnieuw ingeschaald. Zo hebben we naast de MP3 300 en het absolute topmodel, de MP3 500 hpe Sport Advanced, twee nieuwe uitvoeringen gekregen. Piaggio verving de 350 hpe door de 400 hpe, die we al eerder succesvol op de Beverly hebben getest. De 400 hpe is er ook als sportieve Sport, de versie die wij voor deze test mee hebben gekregen.

Meer vermogen en koppel

Dat we met de Sport-uitvoering te maken hebben zien we terug aan de matzwarte velgen en de diverse rode details. Voor de rest is het vooral de MP3 die we vorig jaar al, als 500 Sport Advanced reden. Nee het echte nieuws zit dus onderhuids in de vorm van het nieuwe 400 hpe-blok. Hij is afgeleid van het eerder beschreven 350 hpe motorblok, waarvan niet alleen de cilinderinhoud werd verhoogd, maar ook andere aanpassingen en verbeteringen werden doorgevoerd. Piaggio rept zelf over een langere drijfstang en lichtere zuiger die in een aluminiumlegering is gegoten. Het moet zorgen voor nog minder trillingen en een daardoor verhoogd comfort. In het persbericht lezen we ook iets over een innovatief en door Piaggio gepatenteerd systeem genaamd PCV. Dit staat voor Positive Crankcase Ventilation. Door het pompverlies te verminderen moet dit de motorefficiëntie en het vermogen verhogen. Ook de transmissie werd herzien met een nieuw vormgegeven transmissiedeksel, die samen met de grotere ventilatieschoepen op de halfpoulie moet zorgen voor een betere koeling. Alle aanpassingen hebben gezorgd voor een vermogenswinst van 16% (35,4pk bij 7.000tpm) en een piekvermogen dat bij een lager toerental (- 1.500tpm) wordt behaald. Het maximum koppel steeg zelfs met 30% (37,7Nm bij 5.500tpm), wat weer 750 toeren eerder wordt bereikt.

Weinig resonanties

Met het vermogen dat steeg naar 35,4pk, is het verschil met de 500 nog maar 9pk. Met het gegeven dat de 500 alleen nog maar als Sport Advanced (met achteruitversnelling) leverbaar is, lijkt Piaggio er ook vanuit te gaan dat deze nieuwe 400 krachtig genoeg is om een groot gedeelte van de MP3-verkoopcijfers naar zich toe te gaan trekken. Hij is natuurlijk ook lichter dan die 500, want waar dat absolute topmodel nog 282kg rijklaar op de weegschaal brengt, is de 400 met 257kg rijklaar beduidend lichter. Nu moet je beide uitvoeringen eigenlijk naast elkaar hebben staan om een goed vergelijk te kunnen maken, maar qua acceleratie kom je op deze 400 alvast niks tekort. Van een lichte aarzeling bij vertrek is dan ook geen sprake en binnen luttele seconden wijst de analoge snelheidsmeter de 80km/u al aan. Van een echt luide keel is geen sprake, maar de 400 klinkt prettig zwaar en duidelijk minder rauw dan zijn sterkere broeder. Het is ook duidelijk dat resonanties tot het minimum zijn teruggebracht, een gegeven dat we ook al als prettig ervaarden op de MP3 350. We hebben de exacte topsnelheid niet kunnen meten, maar ook boven de 100km/u is er nog genoeg vermogen en koppel voor handen, wat er in ieder geval voor zorgde dat de 150km/u op de teller al werd gepasseerd…

Nieuw hoofdstuk

Dat lijkt ons meer dan voldoende, maar ook deze MP3 rijdt het lekkerst als je na 19:00u netjes de maximale snelheid van 130km/u aanhoudt. Bij deze snelheid voelt de MP3 nog snaarstrak en zit je comfortabel achter het brede windscherm. Harder rijden kan dus ook, maar de 13” voorwielen worden dan wel iets ‘lichter’. Toch maar liever binnendoor? Dat kan natuurlijk ook en de MP3 gedraagt zich dan als een fijn rij-ijzer. Natuurlijk stuurt de scooter iets zwaarder in dan een vergelijkbare motorscooter met twee wielen, maar de grip is er in overvloed. Hoge bochtensnelheden zijn dan ook mogelijk, het geheel voelt stabiel aan en verrassingen blijven eigenlijk altijd uit. Eigenlijk precies zoals we de MP3 al jaren kennen en het is niet voor niks dat hij vooralsnog nog altijd als maatstaf wordt genomen. De concurrentie zit echter niet stil en zeker de Yamaha Tricity scoorde vorig jaar hoge ogen, al kwam deze op de snelweg in een direct vergelijk met een MP3 500 hpe logischerwijs nog wel wat tekort. Toch zien we in deze MP3 400 hpe een nieuw hoofdstuk voor de MP3. Het is dat er 400 op de flanken van de neus staat want qua prestaties voelt het niet minder dan de 500, maar nogmaals: dit zal een direct vergelijk alleen maar uit kunnen wijzen. Het belangrijkste vind ik nog dat het blok trillingsarm is en een veel soepelere loopt heeft dan die toch enigszins ‘rauwere’ 500. Kwestie van smaak, ongetwijfeld, maar het moge duidelijk zijn dat ik enthousiast ben over die nieuwe 400 hpe motor.

De remmen

Iets minder enthousiast ben ik over de remmen. Niet eens zozeer vanwege de kracht die de drie schijfremmen weten te produceren, maar meer over het gevoel van de rechter remhendel op het stuur. Deze voelt on-MP3’s zacht aan, iets wat we bij eerdere testen niet hebben kunnen vaststellen. De linker remhendel voelt dan wel weer ‘stevig’ aan en ook het voetpedaal – dat we eigenlijk nooit gebruiken – voelt niet anders aan dan we gewend zijn. Over de remkracht die je uiteindelijk opbouwt, verder geen klachten. De drie schijfremmen leveren voldoende power om de toch 257kg zware Piaggio (excl. bestuurder) veilig en snel af te remmen. Het ABS blijft prettig lang op de achtergrond en grijpt pas in wanneer het écht nodig is. Datzelfde geldt ook voor de standaard aanwezige tractiecontrole, die je desgewenst nog kan uitschakelen, maar waarom zou je?

Voldoende ruimte

De ruime buddyseat geeft niet alleen veel comfort voor rijd(st)er en eventuele passagier, onder het zadel hebben we ook geen klagen. Je opent het zadel met een druk op de knop, waarna je uitkijkt op een net afgewerkt zadel. Er is voldoende ruimte voor een integraalhelm en in mijn geval: ook nog een kleine fototas. Optioneel is er nog een topkoffer leverbaar, maar ik vermoed dat gemiddeld genomen de ruimte onder de buddyseat toereikend zal zijn. Boven het dashboard is er ook nog een bruikbaar vakje beschikbaar, waarin een USB-voedingspunt aanwezig is. In tijden waarin de brandstofprijzen weer exorbitant aan het stijgen zijn is ook het brandstofverbruik een puntje om rekening mee te houden. Piaggio geeft zelf een verbruik van 1 op 26,3 (3,8L/100km) op, wij scoorden met een sportieve rijstijl een nog altijd fatsoenlijke 1 op 24 (4,17L/100km). Nog een leuk weetje is de standaard aanwezigheid van Piaggio’s MIA-systeem. We zien het op verscheidene modellen van de Piaggio -optioneel- terug. In het kort verbindt het je telefoon met de scooter, waardoor je in de app een tal van extra info tevoorschijn kan toveren, zoals ook een bike finder. Nieuw is de extra knop op het stuur om het MIA-systeem rijdend te bedienen.

Conclusie

Piaggio voerde dit jaar een aantal wijzigingen door in het MP3-programma. Zo is de 500 hpe er alleen nog als Sport Advanced, begint de ladder met de MP3 300 hpe en zien we hiertussen de nieuwe MP3 400 hpe. Nu hebben we over de MP3 van de huidige generatie al genoeg geschreven, met de 400 hpe-motor hadden we op onze eerste test met de Piaggio Beverly verder nog maar weinig ervaring opgebouwd. Nu overtuigde de motor al onder die Beverly, maar op de MP3 is het eigenlijk niet anders. De 35,3pk is ruim voldoende om je van spetterende prestaties te voorzien en hij doet dit ook nog eens op een soepele, alerte manier. Of de MP3-rijders zich er daadwerkelijk wat van aantrekken is een tweede, maar voor mij is het dé krachbron die je momenteel bij Piaggio voor een scooter als deze wil hebben. Soepel, krachtig, noem het verder maar op. Het is de overtreffende trap van de 350 hpe die ik in combinatie met de MP3 eigenlijk ook al vond overtuigen… Ik ben dan ook benieuwd of we het nu wél terug gaan zien in klinkende verkoopcijfers.


Piaggio MP3 400 hpe Sport

Motor

399cc, 1-cilinder 4-takt

Vermogen

26kW (35,3pk) bij 7.000 tpm

Koppel

37,7Nm bij 5.500tpm

Gewicht

257kg (rijklaar)

Remmen voor

Dubbel 258mm schijf ABS

Remmen achter

240mm schijf ABS

Banden voor

110/70-13

Banden achter

140/70-14

Afmetingen

2.200x800mm

Tankinhoud

13,2l

Zadelhoogte

790mm

Testverbruik

1 op 24 (4,17L/100km)

Kleuren

Argento Cometa, Bianco Luna, Blue Zaffiro, Nero Meteora